alweerweg2.reismee.nl

Cape Anguille naar Gros Morne

EVEN EEN DIENSTMEDEDELING VOOR DE FAMILIE. IN DIT GEBIED HEBBEN WE GEEN ONTVANGST OP ONZE MOBIELE TELEFOON. INTERNET IS NIET OVERAL, MAAR DAT GAAT BETER ZOALS JULLIE ZIEN, DUS ALS ER IETS TE MELDEN IS GRAAG VIA EEN REACTIE HIEROP OF OP EEN VAN ONZE E-MAILADRESSEN.

Dinsdagsmorgens prachtig helder. We ruimen de auto in en rijden om negen uur Codroy Valley uit, richting TCH East. Jan rijdt door tot 30 km voor Corner Brook. We zien veel meer dan op de heenweg, omdat het nu helder is. Na een koffiestop neem ik het stuur over en we rijden naar afslag 5 van Corner Brook. We slaan voldoende medicijnen in voor de komende 10 dagen. Verder weer tot net voorbij Corner Brook waar we langs de snelweg een Tim Hortons vinden voor onze lunch. Geld pinnen lukt helaas niet, maar de Chilli Combo en het broodje zijn prima.

We rijden door naar Deer Lake en gaan daar de Viking rail op naar Gros Morne National Park, een World Heritage. Onderweg stoppen we een paar keer voor een mooi uitzicht en bij de afslag naar Norris Point bezoeken we het Visitors Centre. Daarna nog een uitzichtpunt boven het dorp waar we ook Woody Point Lighthouse met de verrekijker ontdekken. Rond kwart over vier zijn we bij Neddies Harbour Inn, een houten hotel waar we kamer 108 krijgen. Een geweldig ruime kamer met uitzicht over het meer. Het restaurant is ruim, het eten lekker, maar erg duur en het is volslagen sfeerloos omdat de chef per halfuur maar twee tafels kan bedienen.

Woensdagmorgen zijn we na een snel ontbijt al om acht uur onderweg. In Rocky Harbour halen we kaartjes voor een boottocht om tien uur op Western Brook Pond. Dat is eigenlijk een gletsjer, maar in de loop van de tijd is het beginstuk vanaf zee tussen de morenes dichtgegroeid met veen. We moeten vanaf de parkeerplaats een kilometer of drie lopen voor we aankomen bij het meer. We redden dat dik binnen de gangbare drie kwartier. De boottocht duurt 2 uur en een kwartier. We zien een prachtige fjord met watervallen en een slapende reus en langs het water en moose.

Op de wandeling terug naar de auto zien we er nog twee, maar die zijn te ver om te fotograferen. We rijden de Viking Trail terug naar het zuiden en slaan af naar Lobster Cove Head. Daar is een leuke vuurtorentje waar we al bekenden tegenkomen die we in het vliegtuig zagen en een Nederlandse van geboorte ontmoeten die het leuk vindt om met ons in haar geboortetaal te praten. In Rocky Point drinken we Cola of we eten een ijsje en we doen een paar kaarten op de bus. We halen geld, halen take-away-voer en geneieten verder van deze stralende dag in Gros Morne.

Morgen naar Port-aux-Chois en overmoregen naar Labrador. We melden ons weer waar dat kan. Oh, en als het lukt zet ik een kort filmpje op de site onder video met Cape Anguille Lighthouse en het geluid van de fog horn (misthoorn). Lukt niet: doe ik thuis!

Lovely route north to Gros Morne National Park (a UNESCO World Heritiage). The weather is excellent. Lots of wild flowers and sights as you find in our pictures. The new lighthouse is Lobster Cove Head. We did a boat ride on Western Brook Pond, a former glacier, saw a moose and enjoyed a 3 km hike to get to that boat (and back ofcourse). Tomorrow we continue to Port-aux-Chois and the day after to Labrador.

Novascotia naar Deer Lake, Corner Brook en Kaap Aaltje (Newfoudland) en een paar antwoorden (some answers)

De vloer van dat stuk van Calgary Tower is van glas Tonny. Ik durfde er niet op maar Jan na enige aarzeling wel. And Joy the lighthouse on top of the log is not real. It's on one of the websites of tourism in Newofundland and I thought it was rather funny! En Rinze-Jilles en Neeltje we hebben de groeten uit het raam geroepen in Halifax!

We hadden een vlotte reis van 4 uur en 40 minuten tussen Calgary en Halifax. Naast ons op rij 24 een vrouwtje met een meisjesbaby van 7 maanden die niet huilde bij opstijgen en landen als we maar met de vingers in de lucht haar aandacht trokken. Braaf kind, zo kan het ook, maar we hebben wel weer even aan Peter en Wilma gedacht. Wel een hele dag onderweg, want we reizen tegen de klok in. We waren in no-time in ons airport hotel.

Zaterdagmorgen rond negen uur in de regen terug naar het vliegveld van Halifax voor de vlucht naar Deer Lake. Die ging grotendeels boven de wolken, maar bij aankomst in Deer Lake scheen het zonnetje er tussendoor. We hebben onze auto opgehaald, een Toyota Corolla met 55000 km op de teller. Een automaat bovendien. Het koste ven voor we de pedaalemmer rijdend hadden, maar vervolgens hebben we de ongeveer 60 km naar Corner Brook fluitend afgelegd. Even wat inkopen gedaan en toen Naar ons hotel, 'The Glynmill Inn' uit 1924. Leuke kamer in het groen.

Bij het opstaan zondagmorgen 31 juli regent het. We ontbijten deftig in een eetzaal met balken en kroonluchters tussen fossiele medebejaarden! Daarna rijden we vanuit Corner Brook terug naar de Transcanada Highway 1 en richting west. We komen door een mooi landschap met veel meren en beken en veel naaldbomen. We kijken even rond in St. George en scoren daar onze eerste vuurtoren. Een stukje verder drinken we koffie bij een benzinepomp. De volgende stop is bij Wreckhaven Café bij Doyle's. Daar eten we een tosti voor we weg 406 opgaan naar Cape Anguille (echt waar ik heb een eigen kaap Aaltje). We komen uit bij de vuurtoren en krijgen kamer 3 in de Inn naast de vuurtoren. We zijn op het meest westelijke punt van Newfoundland. Wel stroom, geen internet en geen ontvangst van ons mobieltje. Wel heel mooi aan de Golf van St. Lawrence met overal wilde bloemen.

Koffie en thee zelf maken, evenals ontbijt, dat we uit de koelkast kunnen halen. Eten in het café in het dorp dat open is tot acht uur 's avonds. Terug in ons huisje gaat rond negen uur het licht uit, ook van de vuurtoren. We krijgen kaarsjes! Ik heb toch een heel sterk gevoel dat ik zoiets al eerder heb meegemaakt (weet je nog Jannie?). Zelfs de vuurtoren doet het niet. We krijgen ook extra flesjes water, want de kraan werkt op een pomp en die raakt van slag als we hem gebruiken. Om iets over halfelf gaat de boel weer aan.

Maandagmorgen na het ontbijt rijden we naar het zuiden. We kijken eerst bij Cape Ray, mooie vuurtoren en een strandje. Daarna naar Rose Blanche, het meest oostelijke punt waar je aan de zuidwestkust van Newfoundland over de weg kunt komen. Daar staat een granieten vuurtoren waarin de laatste lighthousekeeper woonde met vrouw en schoonzus en 15 kinderen. Bij de Grub Shed eten we een hotdog. Die wordt met liefde gemaakt in een pannetje warm water. Kost even tijd, maar ... het went al.

Terug naar Burnt Islands, visserdorp met vuurtoren op een eiland voor de kust en dan naar het grotere Port-aux-Basques waar de veerboot uit Novascotia aankomt. Over de Trans Canada Highway terug tot de afslag naar Cape Anguille. Onderweg stoppen we bij Codroy Café Plus voor ons avondmaal dat ons deze keer 20 dollar kost.

Met een beetje goede wil in internet zetten we dit stuk morgen op de site.

We travelled to from rainy Halifax to dry Deer Lake on Sayturday and from there to Corner Brook. Sunday we drove to Corner Brook for oe night. We left Sunday morning and during the day the weather improved. We arrived at Cape Anguille Lighthouse Inn in the afternoon. Lovely quiet place with 5 rooms on the Gulf of St. Lawrence. Monday took us the the south-west coast of Newfoundland. We saw Cape Ray, Burnt Islands en Rose Blanche Lighthouses and on the way back visited Port-aux-Basques. We hope to have internet tomorrow to put these pictures on the site.

Heenreis naar Calgary met hikjes! (Getting to Calgary with some delay)

Dinsdag na de middag thuis weg met twee koffers, een rugzak en een tas. Heerlijk gegeten bij Eppie en Henk, de mannen aan de mosselen en de vrouwen biefstuk. Overnachting bij Van der Valk A4 Schiphol en woensdagmorgen tegen negenen naar Schiphol.

De MD11 van vlucht KL677 heeft voor de start een storing aan de rechtermotor. Vertrek is daarom 50 minuten vertraagd. Veel wolken onder ons tijdens de vlucht, maar af en toe een gat. Zo herkennen we Orkney en we zien Scapa Flow duidelijk Marjoleine! Het volgende wolkengat zit boven Noord-IJsland met bergen en fjorden. De verloren tijd wordt grotendeels ingehaald terwijl wij genieten van een Jonnie Boer etentje in onze luie award-ticketstoelen. Tijdens de daling naar Calgary wordt er ineens van landingsbaan gewisseld, daar gaat de winst weer, roept de piloot. Na de landing rond twee uur (halfuurtje te laat) blijkt dat alle afhandeling op Calgary Airport is gestaakt wegens een thunderstorm. Te riskant voor het grondpersoneel. Na een halfuur lijkt het over te zijn, we gaan nog vijf meter vooruit en staan dan nog veertig minuten stil omdat de volgende bui er is. Uiteindelijk staan we om kwart over drie buiten de kist.

Na immigratie, customs, geld halen en dergelijke met de shuttle naar downtown, naar het Sandman Hotel. 's Avonds nog een rondje en daarna slapen op 18 hoog met open ramen!

Donderdagmorgen al vroeg wakker en ontbijten bij Tim Hortons aan de overkant. Alles bij elkaar ongeveer 11 dollar, dat is ongeveer 8 euro. We pakken de gratis tram naar de andere kant van Downtown en lopen van daar af naar de 190 meter hoge Calgary Tower. Uitzicht op de stad en de Rockies. Daarna Olympic Plaza met keurig vermeld de medailles van Yvonne van Gennip, Jan Ykema, Leo Visser en Gerard Kemkers. Door een van de grote shopping malls en over +15 (bovengrondse wandelroute van gebouw naar gebouw) en de straat naar Bow River en Prince's Island. Erg mooi weer. Lunch op een overvol terras. Veel bloemen. Jongens wat is het hier veranderd sinds 1987!

Oh, en zwager Piet. We hebben nog eens goed gekeken, maar ze rijden hier echt rechts hoor. Ben je toch goed weggekomen destijds!

Morgenochtend terug naar het vliegveld voor de vlucht naar Halifax. We komen dan ook qua tijd weer dichterbij, want we gaan terug naar 5 uur en overmorgen naar 4,5 uur vroeger dan Nederland. Vanaf Newfoundland komt het volgende bericht.

We travelled to Calgary with some delays. In Amsterdam due to a mechanical problem and in Calgary due to several thunderstorms that stopped all handling at the airport. Today the weather was sunny and warm when we visited Calgary Tower, Olympic Plaza, one of the downtown shopping malls and Prince's Island in Bow River. Tomorrow we will continue to Halifax and the day after to Newfoundland.

Newfoundland en Labrador rondreis

For our English speaking friends: there is some information at the bottom of this message.

We hebben het al aangekondigd: volgende week vertrekken we voor onze nieuw reis. We gaan naar Canada. We vliegen naar Calgary met award tickets business class van de KLM en terug vanaf Toronto. Heen een beetje ver naar het westen omdat dat de enige KLM-bestemming was waarop we deze award tickets nog konden boeken. In Calgary waren we lang geleden (in 1987), dus daar blijven we 3 nachten. Het tijdverschil is dan 8 uur (het is iin Canada vroeger dan in Nederland). Van Calgary vliegen we naar Halifax (1 nacht met 5 uur tijdverschil) en vandaar door naar Deer Lake op Newfoundland (4,5 uur tijdverschil). Over het algemeen zullen onze berichtjes die we 's avonds maken dan ook ergens 's nachts of 's morgens vroeg bij jullie binnenkomen. Kijk trouwens ook nog even naar het eerste verhaal Welkom op mijn reislog!, want daarin wordt de gekke foto boven verklaard en ook in het Profiel (tabblab hierboven staat nog het een en ander).

Om jullie enig idee te geven van onze route, heb ik die zeer globaal aangegeven op de kaart (je kunt klikken op Kaarten - hierboven - om dat te zien). We hebben een huurauto en gaan daarmee ongeveer 4 weken op Newfoundland rondrijden met een kort uitstapje naar Labrador en St. Pierre. We hebben één lange rit van 430 kilometer en verder variëren de afstanden (gemiddeld 250 kilometer per dag), maar er zijn dagen dat we niet of nauwelijks zullen rijden. We willen vooral veel zien.

Ons schema op Newfoundland ziet er als volgt uit:
*Deer Lake (auto ophalen) naar Corner Brook voor 1 nacht
* Corner Brook naar Cape Anguille voor 2 nachten Lighthouse Inn
* Cape Anguille naar Norris Point in Gros Morne National Park voor 2 nachten
* Norris Point naar Port au Choix voor 1 nacht
* veer Port au Choix - Blanc Sablon (Quebec) en L' Anse au Clair (Labrador) voor 1 nacht
*veerboot terug naar Port au Choix en rit naar St. Anthony voor 1 nacht
* Sint Anthony naar L' Anse aux Meadows (World Heritage; Vikingen waren er in 10e eeuw al)
en verder veerbootje naar Quirpon Island voor 2 nachten
* van Quirpon Island terug naar Port au Choix voor 1 nacht
*dan Port au Choix naar Norris Point voor nog 2 nachten Gros Morne National Park
* onze lange rit van Norris Point naar Twillingate voor 2 nachten
* van Twillingate naar Port Rexton voor 2 nachten
* van Port Rexton naar Marystown voor 1 nacht
* veer naar St. Pierre (Frans eiland - 5 uur verschil - gewoon met euro's betalen); 1 nacht
* veer terug en nog 2 nachten in Marystown (weer 4,5 uur tijdverschil)
* van Marystown naar Dildo (ik kan het ook niet helpen

Laughing
) voor 2 nachten
* van Dildo naar Witless Bay ook hier 2 nachten
* van Witless Bay naar de hoofdstad St. John's voor 3 nachten.

Van St. John's vliegen we naar Toronto, waar we nog 2 nachten blijven met een tijdverschil van 6 uur. Op 29 augustus tegen middernacht vliegen we terug naar Amsterdam. Daar komen we ergens rond de middag aan. Na de hereniging bij Eppie en Henk met ons grijze doosje, rijden we terug naar huis.

We proberen de site zo goed mogelijk bij te houden en vinden reacties erg leuk.

We are of to Newfoundland and Labrador shortly and will also visit Calgary (at the start of the trip) and Toronto (at the end). We ‘ll spend 1 night in Halifax. We use a rented car for about 4 weeks to see Newfoundland. The schedule is mentioned above.

Just A little Dutch: vlucht = flight, vliegen = to fligh, tijdverschil = time difference, uur = hour, nacht = night, middernacht = midnight, middag = afternoon, ochtend = morning, avond = night, veer or veerboot = ferry and terug = back. We'll try to keep you up to date and we love your reactions (you can react to pictures and stories simply - reageren = to react and reactie = reaction).