alweerweg2.reismee.nl

Newfoundland en Labrador rondreis

For our English speaking friends: there is some information at the bottom of this message.

We hebben het al aangekondigd: volgende week vertrekken we voor onze nieuw reis. We gaan naar Canada. We vliegen naar Calgary met award tickets business class van de KLM en terug vanaf Toronto. Heen een beetje ver naar het westen omdat dat de enige KLM-bestemming was waarop we deze award tickets nog konden boeken. In Calgary waren we lang geleden (in 1987), dus daar blijven we 3 nachten. Het tijdverschil is dan 8 uur (het is iin Canada vroeger dan in Nederland). Van Calgary vliegen we naar Halifax (1 nacht met 5 uur tijdverschil) en vandaar door naar Deer Lake op Newfoundland (4,5 uur tijdverschil). Over het algemeen zullen onze berichtjes die we 's avonds maken dan ook ergens 's nachts of 's morgens vroeg bij jullie binnenkomen. Kijk trouwens ook nog even naar het eerste verhaal Welkom op mijn reislog!, want daarin wordt de gekke foto boven verklaard en ook in het Profiel (tabblab hierboven staat nog het een en ander).

Om jullie enig idee te geven van onze route, heb ik die zeer globaal aangegeven op de kaart (je kunt klikken op Kaarten - hierboven - om dat te zien). We hebben een huurauto en gaan daarmee ongeveer 4 weken op Newfoundland rondrijden met een kort uitstapje naar Labrador en St. Pierre. We hebben één lange rit van 430 kilometer en verder variëren de afstanden (gemiddeld 250 kilometer per dag), maar er zijn dagen dat we niet of nauwelijks zullen rijden. We willen vooral veel zien.

Ons schema op Newfoundland ziet er als volgt uit:
*Deer Lake (auto ophalen) naar Corner Brook voor 1 nacht
* Corner Brook naar Cape Anguille voor 2 nachten Lighthouse Inn
* Cape Anguille naar Norris Point in Gros Morne National Park voor 2 nachten
* Norris Point naar Port au Choix voor 1 nacht
* veer Port au Choix - Blanc Sablon (Quebec) en L' Anse au Clair (Labrador) voor 1 nacht
*veerboot terug naar Port au Choix en rit naar St. Anthony voor 1 nacht
* Sint Anthony naar L' Anse aux Meadows (World Heritage; Vikingen waren er in 10e eeuw al)
en verder veerbootje naar Quirpon Island voor 2 nachten
* van Quirpon Island terug naar Port au Choix voor 1 nacht
*dan Port au Choix naar Norris Point voor nog 2 nachten Gros Morne National Park
* onze lange rit van Norris Point naar Twillingate voor 2 nachten
* van Twillingate naar Port Rexton voor 2 nachten
* van Port Rexton naar Marystown voor 1 nacht
* veer naar St. Pierre (Frans eiland - 5 uur verschil - gewoon met euro's betalen); 1 nacht
* veer terug en nog 2 nachten in Marystown (weer 4,5 uur tijdverschil)
* van Marystown naar Dildo (ik kan het ook niet helpen

Laughing
) voor 2 nachten
* van Dildo naar Witless Bay ook hier 2 nachten
* van Witless Bay naar de hoofdstad St. John's voor 3 nachten.

Van St. John's vliegen we naar Toronto, waar we nog 2 nachten blijven met een tijdverschil van 6 uur. Op 29 augustus tegen middernacht vliegen we terug naar Amsterdam. Daar komen we ergens rond de middag aan. Na de hereniging bij Eppie en Henk met ons grijze doosje, rijden we terug naar huis.

We proberen de site zo goed mogelijk bij te houden en vinden reacties erg leuk.

We are of to Newfoundland and Labrador shortly and will also visit Calgary (at the start of the trip) and Toronto (at the end). We ‘ll spend 1 night in Halifax. We use a rented car for about 4 weeks to see Newfoundland. The schedule is mentioned above.

Just A little Dutch: vlucht = flight, vliegen = to fligh, tijdverschil = time difference, uur = hour, nacht = night, middernacht = midnight, middag = afternoon, ochtend = morning, avond = night, veer or veerboot = ferry and terug = back. We'll try to keep you up to date and we love your reactions (you can react to pictures and stories simply - reageren = to react and reactie = reaction).

Rob Schmidt

Hallo Alie, dag Jan!
Ik wens jullie een fijne vakantie toe! Morgen ga ik met een stel vrienden naar Friesland om een weekje te zeilen. Na de hoosbuien van deze week, kan het weer alleen maar béter worden...........!
Ik ben benieuwd hoe jullie het gaan treffen. Maar van voorgaande reisverslagen weet ik dat jullie er altijd nog iets van weten te maken.
Fijne reis, en tot na die tijd.
Hartelijke groeten, Rob.

Maurice en Ria

Een heel goeie reis en een fijne vakantie, dit keer gaan we jullie wel goed kunnen volgen!!!
Veel groeten.

Bob

Thanks for the update on your upcoming journey. You will be driving many miles. That was one crazy lighthouse.

Tini van Tilborg

Hallo Alie en Jan. Leuk weer iets van jullie reis te horen. Wij zijn net terug van 3 weken West Canada waarin we vancouver, Rocky Mountains en Victoria hebben bekeken. Ook alles wat er tussen lag heeft onze aandacht gehad. Van hotpots tot Ice fields. We hebben redelijk goed weer gehad met weinig regen tijdens onze reisdagen en verblijven. We hadden een camper gehuurd van 7,5 m lengte en voor ons te ruim zodat we niet de idee hadden van kampeer vakantie. Alles hadden we geregeld via wereldcontact die ons heel goed hebben geholpen. Bij vertrek op schiphol moesten we inchecken bij de zuilen. Dat was voor mij de eerste keer maar mijn boarding kaart wou er niet uitkomen ook niet met hulp. Aan de balie lukte het na enige tijd wel. Ik denk dat ik te groot was voor de kaart. Wel weten we nu dat Canada vrij duur is belasting en tipgeld. Ook de camper reed 1 op 3 en de benzine kostte omgerekend ca € 1,00. Totaal hebben we 3300 km van Canada gezien. Veel mensen vragen zou je nog terug willen? Ik zeg dan dat er nog andere landen zijn waar ik nog niet ben geweest.
Ik wens jullie heel fijne dagen toe groet je ook van Rieki en Wies. We denken nog steeds aan onze vaarvakantie en dat we bij jullie waren.

Lies en Ton

Hallo Alie en Jan,

Jullie zijn alweer bijna vertrokken voor een nieuw avontuur.
Geniet met volle teugen, en wij kijken uit naar het reisverslag.
Groetjes Lies en Ton

Ilse Hermsen

Lieve Alie en Jan,
Jullie gaan wederom een bijzonder stuk van de wereld bekijken. Ik ben heel benieuwd. Cyril en ik hadden ooit het plan om Nova Scotia te combineren met onze reis rond de grote meren, maar dat bleek toch te ver. Ik kijk uit naar de foto's en jullie verhalen. Goede reis!
Groetjes, ook van Ido,
Ilse

Joy

So you're off again! What a great time to be in the North. It's was 102 degrees here today. I'm glad to be on your list and able to follow your trip. Thanks for the
English version and the Dutch words. I'll try to figure some of it out

Joy Heiser

Jan, does the Calgary tower rotate like the Seattle Space Needle? I've been up in it, also the Stratesphere in Los Vegas, and one at Niagra Falls. They amaze me. Question, is the lighthouse really that shape?