alweerweg2.reismee.nl

St. Pierre & Miquelon en Burin Peninsula, allerlei leuke routes tot aan Witless Bay

HET LUKT WEER VIA EEN OMWEG!

Woensdag is het dik van de mist als we opstaan. Na het ontbijt starten we de auto na onze koffers achtergelaten te hebben in het hotel en we zoeken de 220 op. Daar regent het vreselijk hard en kun je af en toe nauwelijks voor je uit kijken. We doen er dan ook een heel dik uur over om in Fortune te komen, de plek waar de veerboot naar St. Pierre vertrekt. Na enig administratief geklungel krijgen we een handgeschreven boarding pass en kunnen we in e rij gaan staan voor een parkeerplek. De veerboot vertrekt officieel om halftwaalf, maar officieus een kwartier te laat. Het is beestenweer. De overtocht is zeer hobbelig en meer dan twee derde van de passagiers zit kotszakken te vullen. Wij prijzen ons gelukkig daar niet bij te horen. Tegen halftwee (twee uur St. Pierre-tijd) staan we aan wal en betreden we de EG. We klimmen omhoog naar onze B&B en later weer omlaag voor een late lunch (tussen halfvier en vier uur). We maken een anderhalf uur durende eilandrondrit bij prachtig weer. Erg Frans allemaal!

Donderdag de 18e hebben we een Frans ontbijt met croissants en we checken uit. Als we beneden in de stand aankomen zien we dat de ferry net begint te laden. We hebben weliswaar een boarding pass voor drie uur vanmiddag, maar we vragen of we nog mee kunnen om tien uur. Dat lukt! Prachtige overtocht! Wat een verschil. Onderweg een walvis en veel Jannen van Gent. Rond halftwaalf zijn we weer in Fortune. We rijden naar Grand Banks waar we parkeren en een rondje lopen. We zien het vissersmonument en huizen met een Widows Walk op dak. We lunchen in een leuke tearoom. Daarna langs de kust naar Frenchman's Cove en vervolgens naar Garnish voor een oud vuurtorentje. We zijn rond halfvier in Marystown terug. De was gaat keurig en als ik mijn haar was heb ik het idee dat ik er een oranje kleurspoeling aan het uitwassen ben (het water is hier niet echt helder). We verbazen ons over de verschillen in weer van het enen op het andere moment en van dag tot dag en prijzen onze gelukkig dat we meer van de goede dan van de slechte dagen hebben. Zie de foto's!

Vrijdagmorgen vertrekken we met stralend weer opnieuw richting Grand Banks. Eerst het Seamen's Museum. Erg leuk en voor een vissersdochter opnieuw een feest van herkenning. Daarna verder naar Fortune Head Ecological Park, waar ook de vuurtoren in staan. Hoewel het volgens 'Bartjens' niet veilig is, mogen we toch de lage vuurtoren beklimmen. Deze zien we nu dus voor de derde dag op rij, maar dit keer kunnen we hem echt aanraken. Daarna verder langs de zuidkust. Af en toe is het heel mistig. We komen bij Lamaline en we steken door naar Allan's Island. Daar vinden we in de mist opnieuw een vuurtoren met een schat van een tandeloze vuurtorenwachter die ons binnen vraagt en van alles vertelt. Verder weer langs Lawn en via een sandwich in St. Lawrence naar Burin. Wat een schattige kust en wat een leuke museums (huizen, en vroegere bank en een oud koelhuis). Als laatste stop voegen we Tidal Cove Lighthouse in. Goede gravel weg naar een moderne vuurtoren. Daarna terug naar Marystown voor onze laatste nacht hier.

Zaterdagmorgen na het ontbijt rijden we welgemoed de 210 terug tot de TCH bij Goobies waar naast een snelwegstop Morris the Moose de wacht houdt. Voor die tijd hebben we al van stuur gewisseld bij Dunn's River. We rijden verder tot Whitbourne waar we stoppen voor de lunch bij Mary Brown's Famous Chicken (een soort kippen MacD). Daarna de afslag naar Dildo. We bereiken na 12 km George House. Daar melden we ons maar in eerste instantie is er niemand en even later komt er wel een manspersoon die ons vuil aankijkt en van tot tot teen opneemt en zegt, kom om drie uur maar terug. Prima, maar we willen graag weten wat voor bed de kamer die u voor ons hebt heeft. Een queensize. Kan daar dan s.v.p. een matras bij of in elk geval een extra deken? Nee, is het antwoord en ik weiger jullie als klant. Ook als we zeggen dat we niet gaan klagen (kan hij zwart-op-wit krijgen) zegt hij dat hij ons weigert, want dat kan hij als gastheer (????) doen. We bellen met ons reisbureau hier en proberen ook zelf ondertussen andere accommodatie te vinden. Komisch is dat als Alie via het mobieltje, dat het gelukkig weer doet, net een kamer heeft gevonden Ivy belt naar onze ongastvrije valse nicht met de boodschap dat ze dezelfde kamer in hetzelfde hotel voor ons heeft gereserveerd. We zitten dus nu in de Comfort Inn St. John's Airport. Prima kamer, ruim, vriendelijke ontvangst, gewoon goed. Jammer dat zo'n figuur probeert om je vakantie te verpesten, maar het is niet gelukt!

Net als gisteren en eergisteren kan ik niet inloggen en het verhaal en de foto's plaatsen, dus ik ga maar gewoon door met dit verhaal (Reismee heeft een Grote Beurt). Zondagmorgen rijden we weer een stuk naar het oosten tot het begin van de Irish Loop, dat volgen we een klein stukje en dan gaan we over op de Cape Shore Drive richting Cape St. Mary. Prachtig gebied. Na tweeënhalf uur zijn we bij het Visitors Centre op de kaap. Het is wat mistig, maar langzaam wordt het helder, dus we ondernemen de wandeling naar de Bird Rock (1,5 km heen en ook terug). Jan van Genten of Jannen van Gent, ik weet het nooit, enorme meeuwen (formaat tussen gans en zwaan in) zitten daar te broeden en jonkies te voeren. Jammer dat er geen geurenfoto's zijn! Daarna uiteraard weer een vuurotren (ook op de kaap). 13 km terug tot de weg en dan een stop voor lunch. Vervolgens langs de westkant van het schiereiland terug naar het noorden. Prachtige baaien. We stoppen bij Point Verde, vlakbij Placentia voor een vuurtoren en steengruis-zand. Plancentia heeft een enorm oude verroeste hefbrug die we passeren stoppen bij het Fort op Castle Hill. Prachtige uitzichten. Daarna terug naar weg 100 en later de TCH om weer naar St. John's te gaan. Prachtige dag.

We checken maandagmorgen 21 augustus uit en rijden opnieuw naar de TCH West. Dit keer slaan we af bij weg 75 naar het noorden tot voorbij Bay Roberts rn Carbonear. Daarna volgen we weg 74, de Baccalieu Trail naar Heart's Content. Daar is het kabelstation waar in 1866 de eerste transatlantische boodschap langs binnen kwam. Leuk om even te kijken. Daar is ook de gekke vuurtoren die al vanaf het begin van onze reis als foto bovenaan staat. Een schoonheid! Kijk naar de foto die we zelf maakten en zie dat het een echte is!

Via allerlei plaatsjes rijden we verder langs hobbelwegen en baaien met fantastische uitzichten naar Old Perlican waar we bij een benzinepomp een broodje eten voor we weer afzakken naar het zuiden langs de andere kant. Bij Salmon Cove vinden we nog een echt grijs zandstrand en daana belanden we in allerlei wegwerkzaamheden langs weg 70. We hobbelen rustig verder maar er zijn einig stops meer in dit dichtbevolkte gebied. We gaan via de TCH terug naar het oosten en nemen de afslag Witless Bay (weg 13) tot we vlak bij de kust onze Inn vinden. Kleine kamer maar wel gezellig.

We rijden terug naar Bay Bulls om nog even wat te eten en kunnen zelfs nog even buiten een borrel drinken voor de fog binnenrolt. Ik zie dat het morgenochtend zou moeten lukken om dit verhaal te plaatsen, dus daar gok ik op. Alles staat klaar, ik hoop dat jullie het morgen kunnen lezen.

Wednesday there is a thick fog as we get out of bed and on our way to Fortune the rain is pouring. We arrive in Fortune and line up for our trip to St. Pierre. St. Pierre & Miquelon is a French province and as such part of the European Community, their currency is the euro, like ours in the Netherlands. The see is very rough on this crossing. More than 2/3 of the passengers on the ferry are seasick (the two of us not included). We arrive in St. Pierre around two in the afternoon and the sun us shining brightly. At six p.m. we do a bus tour of the island. The island is very French! Thursday morning we have breakfast and walk towards the harbour. We change our trip back to 10:00 a.m. (with 5 minutes to spare) and have a lovely clear crossing. After arrival we decide to go the Grand Banks, see the lighthouse, and the Fishers Monument and have lunch before continuing to Garnish for another lighthouse. Friday morning we leave Marystown and visit the Seamen's Museum in Grand Banks first. After that we continue to Fortune head for the lighthouse which we can climb although according to the sign, this is not allowed (the lighthouse keeper teals us to go up). On through the fog to Lamaline Lighthouse where we are invited by the lighthouse keeper to look inside his quarters. Then past Lawn, St. Lawrence (with the Miners Museum) to Burin. Lovely village with a museum bank and house. Out last stop on this lovely day is Tidal Cove Lighthouse. Saturday we drive back along 210 to Goobies, home of Morris the Moose. We change seats in the car near Dunn's River. We eat lunch at Mary Brown's Famous Chicken before going to George House in Dildo to be refused because we doubt the fact that a queen bed will be very comfortable. An hour and a half later both Maxxim and we have found alternative accommodation in Comfort Inn St. John's Airport where the friendly receptionist shows us how hospitality really should be! As it is impossible to log-in on the website to load another story and photo's (due to maintenance), I keep going with this . Sunday we did The Cape Shore Drive to Cape St. Mary. We saw some fog, lots of gannets on bird rock and the lighthouse. Later along the west coast we had lovely views of coves and arrived in Plancentia across an old rusty bridge before we visited Castle Hill Fort for some lovely views of the city. After that back along road 100 to TCH and St. John's. We had another great day. That goes for Monday 21st too. We do the Baccalieu Trail and visit the cable station where the firsat transatlantic cable was received in 1866 in Heart's Content. That is also where the beautiful lighthouse is that seems funny on top of this blog. Look at our photo and see it's solid! We travel to the top of the peninsula and back on the east side. Lots of villages and road works, but a nice drive. We work our way back East and end up in Witless Bay in a very nice B&B. According to a message tomorrow morning it will be possible to post this story again, so I hope you can read it tomorrow!

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!