alweerweg2.reismee.nl

Irish Loop en nog drie dagen St. John’s

Dinsdag 23 augustus is het ‘s morgens mistig als we wegrijden uit Witless Bay. We doen de Irish Loop tegen de klok in. Het eerste stuk is bekend, maar al snel rijden we zuidwaarts naar Point la Haye (tuurlijk - vuurtoren - ding op pootjes dit keer). Daarna via een aantal causeways (wegen over zandbanken) naar Trepassey en daar naar Powles Point Lighthouse, waar de vuurtorenwachter zijn eerste gast sinds een week begroet. We lunchen in het dorp en rijden verder naar Portugal Cove, waar we welgemoed aan de 21 km dirt road naar Cape Race beginnen. Na een kilometer of 7 kunnen we gelukkig keren, want dit is te erg. Cape Race moet ons missen (of wij hem). Verder langs de oostkust in een steeds dikker wordende mist. We komen bij Ferryland en Colony of Avalon waar in 1621 het eerste Britse dorp in Noord-Amerika werd gesticht. Vandaag iets omhoog en dan nog ruim een kilometer lopen naar de Ferryland vuurtoren. Daarna terug in de mist naar By Bulls oor en visje en daana naar onze B&B.

We rijden woensdagmorgen om negen uur weg naar de TCH en daar slaan we direct bij de volgende afrit weer af richting Conception Bay-South, een verzameling buitenwijken van St. John's. Dit heet de Admiral's Coast en als je even niet oplet gaat het over in Killocks Coast (een killock is een primitief soort anker, gemaakt van boomtakken en een grote kei). We komen bij Portugal Cove uit en gaan aan boord van de ferry naar Bell Island. Bell Island is het enige stuk van Noord-Amerika dat in de tweede wereldoorlog is aangevallen door de Duitsers; het is een mijneiland (ijzer) en er zijn vlak voor de kust vier ertsboten getorpedeerd. Daar vinden we ook een vuurtoren. Bij een bakkertje kopen we een paar kleine cinnamon buns die we met wat water op knagen als lunch. Daarna terug naar de vaste wal. We hadden nog een leuk rondje in het hoofd, maar wegwerkzaamheden voorkwamen dat. Wel vonden we nog Middle Cove Beach en daarboven een mooie uitzichtpunt voor we St. John's inreden. Vrijwel probleemloos reden we de parkeergarage van het hotel binnen. We kijken nu uit op de haveningang en zien aan de overkant een vuurtoren knipperen.

Donderdag gaan we eerst langs bij Ivy die onze reis zo fantastisch heeft samengesteld en daarna leveren we de auto met kenteken HRM 451 in op het vliegveld. We hebben 5423 km gereden. We nemen een taxi naar The Rooms, een leuk museum met mooi zicht op de stad vanaf de bovenste verdieping. Van daar af dalen we af naar Waterstreet. Veel kleurrijke houten huizen hier. We lopen na de lunch (we zagen Cora's te laat) terug naar ons hotel. Morgen maken we nog een stadsrondrit en zaterdag vliegen we naar Toronto.

23 August there is a fog in Witless Bay. We do the Irish Loop. First Point la Haye and along several causeways to Trepassey where we find Powles Point Lighthouse and are invited in by the lighthouse keeper. We have lunch in the village and continue to Portugal Cove for a 21 km dirt road to Cape Race, however, after about 7 km we turn around. Road conditions are too rough for us. In the fog we arrive in Ferryland and the Colony of Avalon
(first British settlement in America dating back to 1621). We walk to the lighthouse before we drive back to Witless Bay in the thick fog. Wednesday morning we drive to Conception Bay South along the Admiral's Coast en the Killock Coast to Portugal Cove where we take the ferry to Bell Island (mining island -iron ore). We find the lighthouse and the bakery for cinnamon buns before we go back to the mainland. Due to road construction we have some trouble finding the east coast, but in Middle Cove we have de great lookout before we arrive in St. John's. Thursday morning we have visited Ivy at Maxxim Vacations to thank her for the great job she did in getting our tour together and we have turned in our car after 5423 km. We took a taxi to the lovely museum The Rooms (nice views too from the top floor) and descended to Waterstreet, passing the colourful wooden houses. After lunch we work our way back to the hotel. Tomorrow we will do a city tour and on Saturday we will fly to Toronto.