alweerweg2.reismee.nl

Heenreis naar Calgary met hikjes! (Getting to Calgary with some delay)

Dinsdag na de middag thuis weg met twee koffers, een rugzak en een tas. Heerlijk gegeten bij Eppie en Henk, de mannen aan de mosselen en de vrouwen biefstuk. Overnachting bij Van der Valk A4 Schiphol en woensdagmorgen tegen negenen naar Schiphol.

De MD11 van vlucht KL677 heeft voor de start een storing aan de rechtermotor. Vertrek is daarom 50 minuten vertraagd. Veel wolken onder ons tijdens de vlucht, maar af en toe een gat. Zo herkennen we Orkney en we zien Scapa Flow duidelijk Marjoleine! Het volgende wolkengat zit boven Noord-IJsland met bergen en fjorden. De verloren tijd wordt grotendeels ingehaald terwijl wij genieten van een Jonnie Boer etentje in onze luie award-ticketstoelen. Tijdens de daling naar Calgary wordt er ineens van landingsbaan gewisseld, daar gaat de winst weer, roept de piloot. Na de landing rond twee uur (halfuurtje te laat) blijkt dat alle afhandeling op Calgary Airport is gestaakt wegens een thunderstorm. Te riskant voor het grondpersoneel. Na een halfuur lijkt het over te zijn, we gaan nog vijf meter vooruit en staan dan nog veertig minuten stil omdat de volgende bui er is. Uiteindelijk staan we om kwart over drie buiten de kist.

Na immigratie, customs, geld halen en dergelijke met de shuttle naar downtown, naar het Sandman Hotel. 's Avonds nog een rondje en daarna slapen op 18 hoog met open ramen!

Donderdagmorgen al vroeg wakker en ontbijten bij Tim Hortons aan de overkant. Alles bij elkaar ongeveer 11 dollar, dat is ongeveer 8 euro. We pakken de gratis tram naar de andere kant van Downtown en lopen van daar af naar de 190 meter hoge Calgary Tower. Uitzicht op de stad en de Rockies. Daarna Olympic Plaza met keurig vermeld de medailles van Yvonne van Gennip, Jan Ykema, Leo Visser en Gerard Kemkers. Door een van de grote shopping malls en over +15 (bovengrondse wandelroute van gebouw naar gebouw) en de straat naar Bow River en Prince's Island. Erg mooi weer. Lunch op een overvol terras. Veel bloemen. Jongens wat is het hier veranderd sinds 1987!

Oh, en zwager Piet. We hebben nog eens goed gekeken, maar ze rijden hier echt rechts hoor. Ben je toch goed weggekomen destijds!

Morgenochtend terug naar het vliegveld voor de vlucht naar Halifax. We komen dan ook qua tijd weer dichterbij, want we gaan terug naar 5 uur en overmorgen naar 4,5 uur vroeger dan Nederland. Vanaf Newfoundland komt het volgende bericht.

We travelled to Calgary with some delays. In Amsterdam due to a mechanical problem and in Calgary due to several thunderstorms that stopped all handling at the airport. Today the weather was sunny and warm when we visited Calgary Tower, Olympic Plaza, one of the downtown shopping malls and Prince's Island in Bow River. Tomorrow we will continue to Halifax and the day after to Newfoundland.

Rinze jilles nauta

Doe ze in novascotia de groeten maar even van ons
Veel plezier

Tini van Tilborg

Al met al een vervelende reis naar mijn mening. De ellende van jullie hebben wij naar Vancouver van de zomer niet gehad (gelukkig). Bij terug komst in Nederland hadden we een half uur tijdwinst dat te niet ging omdat de pier nog niet vrij was. Dus maar parkeren op een asfaltplaat. Verder goede reis en veel plezier toegewenst.