alweerweg2.reismee.nl

Novascotia naar Deer Lake, Corner Brook en Kaap Aaltje (Newfoudland) en een paar antwoorden (some answers)

De vloer van dat stuk van Calgary Tower is van glas Tonny. Ik durfde er niet op maar Jan na enige aarzeling wel. And Joy the lighthouse on top of the log is not real. It's on one of the websites of tourism in Newofundland and I thought it was rather funny! En Rinze-Jilles en Neeltje we hebben de groeten uit het raam geroepen in Halifax!

We hadden een vlotte reis van 4 uur en 40 minuten tussen Calgary en Halifax. Naast ons op rij 24 een vrouwtje met een meisjesbaby van 7 maanden die niet huilde bij opstijgen en landen als we maar met de vingers in de lucht haar aandacht trokken. Braaf kind, zo kan het ook, maar we hebben wel weer even aan Peter en Wilma gedacht. Wel een hele dag onderweg, want we reizen tegen de klok in. We waren in no-time in ons airport hotel.

Zaterdagmorgen rond negen uur in de regen terug naar het vliegveld van Halifax voor de vlucht naar Deer Lake. Die ging grotendeels boven de wolken, maar bij aankomst in Deer Lake scheen het zonnetje er tussendoor. We hebben onze auto opgehaald, een Toyota Corolla met 55000 km op de teller. Een automaat bovendien. Het koste ven voor we de pedaalemmer rijdend hadden, maar vervolgens hebben we de ongeveer 60 km naar Corner Brook fluitend afgelegd. Even wat inkopen gedaan en toen Naar ons hotel, 'The Glynmill Inn' uit 1924. Leuke kamer in het groen.

Bij het opstaan zondagmorgen 31 juli regent het. We ontbijten deftig in een eetzaal met balken en kroonluchters tussen fossiele medebejaarden! Daarna rijden we vanuit Corner Brook terug naar de Transcanada Highway 1 en richting west. We komen door een mooi landschap met veel meren en beken en veel naaldbomen. We kijken even rond in St. George en scoren daar onze eerste vuurtoren. Een stukje verder drinken we koffie bij een benzinepomp. De volgende stop is bij Wreckhaven Café bij Doyle's. Daar eten we een tosti voor we weg 406 opgaan naar Cape Anguille (echt waar ik heb een eigen kaap Aaltje). We komen uit bij de vuurtoren en krijgen kamer 3 in de Inn naast de vuurtoren. We zijn op het meest westelijke punt van Newfoundland. Wel stroom, geen internet en geen ontvangst van ons mobieltje. Wel heel mooi aan de Golf van St. Lawrence met overal wilde bloemen.

Koffie en thee zelf maken, evenals ontbijt, dat we uit de koelkast kunnen halen. Eten in het café in het dorp dat open is tot acht uur 's avonds. Terug in ons huisje gaat rond negen uur het licht uit, ook van de vuurtoren. We krijgen kaarsjes! Ik heb toch een heel sterk gevoel dat ik zoiets al eerder heb meegemaakt (weet je nog Jannie?). Zelfs de vuurtoren doet het niet. We krijgen ook extra flesjes water, want de kraan werkt op een pomp en die raakt van slag als we hem gebruiken. Om iets over halfelf gaat de boel weer aan.

Maandagmorgen na het ontbijt rijden we naar het zuiden. We kijken eerst bij Cape Ray, mooie vuurtoren en een strandje. Daarna naar Rose Blanche, het meest oostelijke punt waar je aan de zuidwestkust van Newfoundland over de weg kunt komen. Daar staat een granieten vuurtoren waarin de laatste lighthousekeeper woonde met vrouw en schoonzus en 15 kinderen. Bij de Grub Shed eten we een hotdog. Die wordt met liefde gemaakt in een pannetje warm water. Kost even tijd, maar ... het went al.

Terug naar Burnt Islands, visserdorp met vuurtoren op een eiland voor de kust en dan naar het grotere Port-aux-Basques waar de veerboot uit Novascotia aankomt. Over de Trans Canada Highway terug tot de afslag naar Cape Anguille. Onderweg stoppen we bij Codroy Café Plus voor ons avondmaal dat ons deze keer 20 dollar kost.

Met een beetje goede wil in internet zetten we dit stuk morgen op de site.

We travelled to from rainy Halifax to dry Deer Lake on Sayturday and from there to Corner Brook. Sunday we drove to Corner Brook for oe night. We left Sunday morning and during the day the weather improved. We arrived at Cape Anguille Lighthouse Inn in the afternoon. Lovely quiet place with 5 rooms on the Gulf of St. Lawrence. Monday took us the the south-west coast of Newfoundland. We saw Cape Ray, Burnt Islands en Rose Blanche Lighthouses and on the way back visited Port-aux-Basques. We hope to have internet tomorrow to put these pictures on the site.