alweerweg2.reismee.nl

Via Port-au-Choix en Labrador naar St. Anthony

Na het ontbijt rijden we rond halfnegen vanuit Norris Point naar het noorden via de Viking Trail (weg 430). We stoppen voor wat foto's en kijken in Daniel's Harbour of we de vuurtoren die op de atlas staat kunnen vinden. Lastig. Een stuk verder bij River Pond halen we koffie bij een benzinepomp en dan gaan we richting Port Saunders. We vinden een afslag naar zeeniveau en komen uit bij het enige restaurant in het dorp. Dat is naast de werf waar veel vissersschepen liggen. Het ziet er niet uit met plastic zeiltjes op tafel en rode en groene wanden, maar het voer is uitstekend. Knetterverse vis. Als we het dorp weer uitrijden zien we de vuurtoren op Keppel Island. Verder maar weer naar Port-au-Choix. Daar is ons motel. We krijgen de sleutel van de laundrette mee en doen in anderhalf uur de was van negen dagen (inclusief opvouwen en in de koffer stoppen). Daarna rijden we naar Pointe Riche, een Nationaal Park waar eskimo's overzomerden en waar uiteraard een vuurtoren staat. Dit keer een bekleed met shingles (een soort houten dakpannetjes). Terug bij het hotel lopen we naar het strandje voor een zandje (inmiddels hebben we er toch alweer een stuk of vijf dus maak je geen zorgen). We zitten nog anderhalf uur in de zon voor de deur voor we eten en even met de foto's rommelen.

Vrijdag 5 augustus vertrekken we al vroeg verder naar het noorden. De reis verloopt zo voorpsoedig dat we besluiten om de vuurtoren van New Ferolle vandaag al op te zoeken. Een rondje van een kilometer of dertig. Erg hobbelig en stoffig, maar het levert een paar prachtige foto's op. Daarna verder naar St. Barbe, waar we boarding passes halen voor de veerboot Apollo naar Labrador. De ferry vertrekt om één uur en doet er een uur en drie kwartier over. Onderweg ontdekken we owel ten noorden als ten zuiden van de boot in Strait of Belle Isle een ijsberg. En we zien een stel walvissen, te ver voor een foto, maar fascinerend op te volgen. Eenmaal aan de overkant staan we in Blanc Sablon ineens in Quebec. We halen eerst zand en rijden daarna Labrador binnen. Een korte stop om in te checken bij ons hotel, de Northern Lights Inn en dan verder naar Point Amour. We beklimmen daar de op een na hoogste vuurtoren van Canada, 128 treden. Met zicht op de kust en op wat ijsbergen. Onderweg zien we veel sternen broeden en een adelaarsnest. Het is tegen zessen als we weer terug zijn bij het hotel, onderweg nog twee keer zand gescoord ook (beetje rossig). Prima restaurant en een zaal van een kamer.

Morgen terug naar Newfoundland en een rit naar St. Anthony. Daar schijnen enorme ijsbergen langs te drijven. De dag erna naar L'Anse aux Meadows en Quirpon Island. Daar hebben we totaal geen verbinding, noch via de telefoon, noch via internet. De komende dagen zullen we ons verhaal bijhouden en het er dinsdag als we terug zijn in Port-au-Choix weer op zetten.

We travelled Thursday from Norris Point to Port-au-Choix and visited Point Riche Lighthouse from there. We still have beautiful weather. The landscape is fascinating. Friday we continued north and on our way to St,. Barbe we made a sidestep to New Ferolle Peninsula Lighthouse. Well worth the bumpy ride! The ferry was another adventure, as we were between (distant) icebergs and could see whales (not close enough for a photo). After arrival in Blanc Sablon (Quebec) we continued to Labrador and visited Point Amour Lighthouse, the second highest in Canada. We were both able to climb to the top. The landscape reminds us a little of Alaska, but also of Iceland. Tomorrow we go the St. Anthony and from there to Quirpon Island where we have not internet facilities, so you'have to wait until Tuesday for our next message from (again) Port-au-Choix.