alweerweg2.reismee.nl

Van Labrador via St. Anthony en Quirpon terug naar Port-au-Choix

We rijden na het ontbijt (buffetstijl met pannenkoekjes en scrambled eggs) weg uit L'Anse au Clair, terug naar Quebec (een rit van wel 10 minuten) en omdat we dankzij Maxxim Vacations (er is een link op deze site) al gereserveerd hebben voor de veerboot, mag ik voor al die mensen zonder reservering in de rij. We gaan vlot de boot op. Het is wat kouder dan de laatste dagen, maar de druilregen duurt maar heel even en aan de Newfoundlandkant probeert de zon door de wolken te komen. We zoeken 430 N (Vikingtrail) weer op en rijden naar het noorden. We tanken in een van de veel plaatsjes met als tweede naam Cove bij een Essopomp met een garagehouder met intens zwarte handen (volgens Jan stammen zijn handen uit Afrika), verder aardige kletsgrage man, maar een broodje hoeven we niet. Dat is trouwens nergens meer te krijgen voor St. Anthony, dus we spreken onze crackertjes en knaagworstjes maar aan langs de weg; slok water erbij en nog 100 km rijden. We draaien nog twee keer af. Voor die pomp naar Flowers Cove en Nameless Cove met een oude en een nieuwe toren (en zand) en later aan de noordkust naar Cape Norman. Daar zien we veel ijsbergen aan komen en een mooie vuurtoren. Om halfvijf zijn we in St. Anthony. Vragen ze bij het eten of je jus over de frites wilt!!! Volgens Jan heb ik nog nooit zo vies gekeken, die mevrouw begreep ook direct dat dat niet de bedoeling was.

We came back from Labrador with a little drizzle, but during the day the weather cleared. Driving north the landscape is rather barren and you do not find any restaurants or other possibilities, so we picknicked with water and crackers. We saw Flowers Cove and Cape Norman lighthouses and a lot of icebergs. We organized this tour via Maxxim Vacations and there is a link tot their website on this blog.

Op 7 augustus krijgen we een tip van een viertal oudere motorrijders dat we voor 'echte' ijsbergen even naar Goose Cove moeten rijden (10 km vanaf het hotel). We helpen hen aan een hotel in Labrador! Goede tip! Na 8 km zie je ze en na 11 km aan de andere kant van de baai sta je er vlakbij op een heuvel. Prachtig.

Daarna terug naar St. Anthony en naar het eind van weg 430 bij Fishing Point, daar is Fox Point Lightstation en sta je alweer aan Iceberg Alley. We halen koffie voor onderweg bij Tim Hortons en rijden verder naar L'Anse aux Meadows. Bij het Visitors Centre komen we al een bekende tegen (een Canadese van Nederlandse afkomst, die we morgen op Quirpon weer tegenkomen). We leveren onze entree voucher in bij een man met een snor van Parks Canada die helemaal lyrisch wordt als hij hoort dat we uit Nederland komen, want hij heeft een vriend met een Vikingboot (Orm) die in Zuid-Scharwoude woont en hij heeft klompen (gele met rode en zwarte strepen) en weet alles van de Elfstedentocht. We zien een mooie film en kijken rond in deze herontdekte Vikingsettlement van duizend jaar geleden. We vinden zelfs grof zand.

We lunchen in het dorpje L'Anse aux Meadows en gaan dan richting haven in het dorp Quirpon voor onze boottocht naar Quirpon Island (spreek Kar-Poen). Met twee minibootjes worden we met z'n 15-en overgezet. Woeste golven op de top van Quirpon en een beetje moeilijk in- en uitstappen. We klimmen naar de vuurtoren en krijgen een kamer in een tweede huis een klein stukje van het oorspronkelijke huis van de vuurtorenwachter af. Bij de koffie en thee blijken er ook onze Amerikaanse buren van de donkere avond op Cape Anguille te zijn en verder nog een Nederlands stel en veel Canadezen (Toronto en Ontario). We eten gezamenlijk tijdens de tweede shift om halfacht.

Maandag de 8e krijgen we eieren met worstjes bij het ontbijt en daarna gaan we met een aantal mensen schat zoeken. Onder aanvoering van Bea en Rolf vinden we die vrij simpel. We zien daar boven op de heuvel trouwens ook een aantal jonge vossen met moeder. Daarna gaan velen een stuk klimmen (Jan ook) en ik spot walvissen. Wel goed te zien met de verrekijker, maar helaas niet te fotograferen. Voor lunch krijgen we heerlijke soep. 's Middags is het droog, maar erg koud en bewolkt. We lezen. Eind van de middag zit iedereen in een grote kring met koffie, thee, Screech of een andere borrel. We eten 'cod'.

Dinsdag 9 augustus zijn we al vroeg wakker. Uit ons raam zien we dat er erg hoge golven staan in de baai waar we van het bootje zijn afgekomen. We vermoeden dat we ergens anders heen moeten. Dat blijkt te kloppen. Met 13 mensen lopen we over een erg nat en breed pad (schoenen die slllluuurp doen) naar Cod Cove, waar we aan boord van het bootje stappen. Behoorlijk nat arriveren we aan de vaste wal. Blij met schone sokken en schoenen. Het giet als we naar de 430 rijden. Vanaf het vliegveld pakken we de 432, een iets mindere weg (met 20 km potholes) en we herhalen onze lunch met water, crackers en worstjes. Terug op de 430 drinken we koffie bij een benzinepomp en rond drie uur zijn we terug in Port-au-Choix. We krijgen een grotere kamer en kunnen internet weer gebruiken.

Dus nu gaan we weer wat foto's uitzoeken om jullie te laten zien. We begrijpen dat we de eerste 12 dagen beter weer hebben gehad dan jullie in Nederland, maar vandaag doen we mee met kou en regen. Morgen beloven ze weer beter weer.

We get the advise to drive from St. Anthony to Goose Cove (8 miles) for big icebergs. Lovely view. After that we visit Fishing Point with Fox Lighthouse in St. Anthony before we continue to L'Anse aux Meadows to visit the Viking Settlement (a Unesco World Heritage). After lunch we go to the dock for our ferry ride to Quirpon Island. We have a very small and fast boat and big waves when we round the top of Quirpon Island. We stay there two nights in a lovely room, all meals provided and surrounded by quiet, icebergs, whales and foxes and in the company of some very nice people. Today Tuesday 9 August we had to hike through the bog and over the hills because the swell in the bay was too high for the boat to come in. We were wet all over because the weather has changed. We drove from Quirpon to Port-au-Choix via road 430 and 432 (they added 20 km of potholes as special treat). We will find some nice pictures to add to this story. We love all your reactions.