alweerweg2.reismee.nl

Norris Point, 2e bezoek aan Gros Morne en Twillingate

Voor Tini: van de 12 dagen op Newfoundland hebben we nu 10 dagen mooi weer gehad, zon, mooie wolkenluchten en geen regen, matige temperaturen, ook in Gros Morne National Park echt heel mooi (met 16 graden Celsius, maar dan doe je een trui aan).

Vandaag onderweg The Arches Provincial Park, Cow Head Lighthouse en SS Ethie (een scheepswrak uit 1929). Daarna een Laundromat, boodschappen en terug naar dezelfde fijne kamer in Neddies Harbour Inn.

Op de 11e, onze tweede dag hier, harde wind en af en toe een bui, soms even een stukje blauw in de lucht. We willen vandaag naar Woody Point, dat kun je van hier af aan de andere kant van Bonne Bay zien liggen (hemelsbreed een kilomater of vijf). Over de weg is het een kilometer of 80, maar wel heel mooi. We spotten de oude vuurtoren in het dorp en bezoeken daarna het Discovery Centre van Parks Canada voor deze World Heritage Gros Morne. Erg leuk, ook voor kinderen en een mooie film over het gebied. Daarna rijden we verder naar het dorp Trout River waar de gelijknamige rivier uitkomt in de Gulf of St. Lawrence. We hebben een voucher gekregen voor een maal van 30 CAD per persoon bij het Seaside Restaurant (je moet echt je best doen om dat te halen; ons lukte het niet). Fantastische vis! De omweg waard dus. We dineren nu met een zakje chips, want na zo'n lekkere lunch hoef je niet veel meer.

Vrijdagmorgen om halfnegen beginnen we aan onze lange rit naar Twillingate. Eerst het laatste stuk Vikingtrail terug (weg 430) tot Deerlake en dan de TCH 1 op (Trans Canadian Highway). Een weg die van west naar oost dwars over het eiland loopt. We stoppen een keer voor koffie en in Grand Falls - Windsor lunchen we in een enigszins non-descript pub. Bij Notre-Dame-Junction nemen we weg 340 (Road to the Isles) en na veel dorpjes en dammmen komen we uit in Twillingate. Ons hotel heeft kleine kamertjes maar met alle moderne gemakken en kantjes. Zie de foto! We rijden nog door naar Long Point Lighthouse voor een fantastisch zicht op de kust. Mooi gebied dit centrale deel van Newfoundland en zelfs het weer werkt weer mee!

En route between Port-au-Choix and Norris Point we visit The Arches Provincial Park, Cow Head Lighthouse and look down at the wreck of SS Etie. We use the laundromat and start back to our room in Neddies Harbour Inn (very good, but you must make a reservation). On our second day we visit Woody's Point (across the water only 5 km away, but over land a trip of about 80 km). Lighthouse, and Gros Morne Discovery Centre with a wide variety of attractions. On to Trout River for a lovely fish lunch at the Seaside Restaurant. Today we drove 440 km to Twillingate, first a stretch on the Viking Route (road 430), then the TCH 1 for quite a bit with a coffee stop and a lunch stop in Grand Falls Windsor and the last part by road 340, the Road to the Isles'. After checking in to our hotel we visited nearby Long Point Lighthouse and had a lovely view over the beautiful coastline.